Covid 19 – Les mesures de soutien aux entreprises

Face à l’épidémie du Coronavirus Covid-19, le Gouvernement met en place des mesures immédiates de soutien aux entreprises.

1- Aide financière du fonds de solidarité

Aide de 1500 euros

Le Gouvernement a annoncé une aide de 1500 euros pour toutes les petites entreprises, les indépendants ou micro-entreprises grâce au fonds de solidarité financé par l’Etat.

Pour les situations les plus difficiles, un soutien complémentaire de 2000 euros pourra être octroyé pour éviter la faillite. Ce dispositif devrait être opérationnel à compter du 15 avril 2020 et devra être demandé auprès de la région.

Lire notre article complet sur les aides du fonds de solidarité

2- Délai des paiement des échéances sociales

Pour les employeurs

Les employeurs dont la date d’échéance Urssaf intervient le 15 du mois peuvent reporter tout ou partie du paiement de leurs cotisations salariales et patronales pour l’échéance du 15 mars 2020. La date de paiement de ces cotisations pourra être reportée jusqu’à 3 mois : des informations seront communiquées ultérieurement sur la suite. Aucune pénalité ne sera appliquée.

Pour les travailleurs indépendants

Les échéances mensuelles du 20 mars et du 5 avril ne seront pas prélevées. Le montant de ces échéances sera lissé sur les échéances à venir (mai à décembre).

En complément de cette mesure, il est possible de solliciter :

  • L’octroi de délais de paiement, y compris par anticipation. Il n’y aura ni majoration de retard ni pénalité 
  • Un ajustement de votre échéancier de cotisations pour tenir compte d’ores et déjà d’une baisse de revenu, en ré estimant le revenu sans attendre la déclaration annuelle
  • L’intervention de l’action sociale pour la prise en charge partielle ou totale des cotisations ou pour l’attribution d’une aide financière exceptionnelle.

Plus d’infos sur les mesures en faveur des travailleurs indépendants

3- Report des impôts directs

Il est possible de demander au service des impôts des entreprises le report sans pénalité du règlement de leurs prochaines échéances d’impôts directs (acompte d’impôt sur les sociétés, taxe sur les salaires)

La TVA (Taxe sur la Valeur Ajoutée) n’est donc pas concernée par le report d’échéances. Les entreprises qui ne s’acquitteraient pas du montant de TVA due au titre du mois de février 2020 (due en mars 2020) s’expose donc à des pénalités et majorations.

Pour le paiement de la CFE ou de la taxe foncière, il est possible de le suspendre sur impots.gouv.fr ou en contactant le Centre prélèvement service : le montant restant sera prélevé au solde, sans pénalité.

4- Report des mensualités de Prélèvement à la Source (PAS)

Il est possible de moduler à tout moment le taux et les acomptes de prélèvement à la source.

En effet, il est possible de reporter le paiement de vos acomptes de prélèvement à la source sur vos revenus professionnels d’un mois sur l’autre jusqu’à trois fois (acomptes mensuels), ou d’un trimestre sur l’autre (acomptes trimestriels).

Toutes ces démarches sont accessibles via votre espace particulier sur impots.gouv.fr, rubrique « Gérer mon prélèvement à la source »

Toute intervention avant le 22 du mois sera prise en compte pour le mois suivant.

5- Remise d’impôts directs

Les entreprises confrontées à des difficultés de paiement liées au virus, vous pouvez solliciter auprès du comptable public un plan de règlement afin d’étaler ou reporter le paiement de ses dettes fiscales.

Si ces difficultés ne peuvent pas être résorbées par un tel plan, l’entreprise pourra solliciter, dans les situations les plus difficiles, une remise des impôts directs (impôt sur les bénéfices, contribution économique territoriale, par exemple).

Le bénéfice de ces mesures gracieuses est soumis à un examen individualisé des demandes tenant compte de la situation et des difficultés financières des entreprises.

Nous vous conseillons d’attendre la fin de la crise sanitaire pour évaluer au plus proche les effets du Covid-19 sur votre entreprise, à court et moyen terme, afin d’étayer votre demande.

6- Faire face aux difficultés financières grâce à la CCSF

La Commission des chefs de services financiers (CCSF) peut accorder aux entreprises qui rencontrent des difficultés financières des délais de paiement pour s’acquitter de leurs dettes fiscales et sociales (part patronale) en toute confidentialité

Qui saisit la CCSF ?
  • Le débiteur lui-mêmequi peut être un commerçant, un artisan, un agriculteur, une personne physique exerçant une activité professionnelle indépendante et une personne morale de droit privé (sociétés, associations).
  • Ou le mandataire ad hoc.
Conditions de recevabilité de la saisine
  • Être à jour du dépôt de ses déclarations fiscales et sociales et du paiement des cotisations et contributions salariales ainsi que du prélèvement à la source.
  • Ne pas avoir été condamné pour travail dissimulé.
Nature et montant des dettes
  • Les dettes visées sont notamment les impôts, les taxes, les cotisations sociales aux régimes obligatoires de base exigibles – à l’exclusion des parts salariales et du prélèvement à la source.
  • Il n’y a pas de montant minimum ou maximum.
Quelle CCSF est compétente ?
  • En principe, la CCSF du département du siège social de l’entreprise ou de l’établissement principal est compétente.
  • La saisine s’effectue par courrier au secrétariat permanent de la CCSF.
Comment constituer son dossier ?

Le dossier comporte un imprimé type à remplir et les pièces suivantes à joindre :

  • une attestation justifiant de l’état de difficultés financières ;
  • une attestation sur l’honneur justifiant le paiement des parts salariales des cotisations sociales ;
  • les trois derniers bilans ;
  • un prévisionnel de chiffre d’affaires Hors Taxe et de trésorerie pour les prochains mois ;
  • l’état actuel de trésorerie et le montant du chiffre d’affaires hors taxe depuis le 1er janvier ;
  • l’état détaillé des dettes fiscales et sociales.

Un dossier simplifié est prévu pour les TPE (0 à 9 salariés et chiffre d’affaires inférieur à 2 M€).

Pour en savoir plus, consultez le site de la DGFIP

7- Report du paiement des loyers, des factures d’eau, de gaz et d’électricité pour les plus petites entreprises en difficultés

Le président de la République a annoncé lundi 16 mars 2020 le report du paiement des loyers, factures d’eau, de gaz et d’électricité pour les plus petites entreprises en difficulté.

Cette aide est ouverte aux entreprises éligibles au fonds de garantie de l’Etat.

Pour bénéficier de ces reports, vous devez adresser directement par mail ou par téléphone une demande de report à l’amiable aux entreprises auprès desquelles vous payez ces factures (votre fournisseur de gaz, d’eau ou d’électricité, votre bailleur…).

Concernant les commerces des centres commerciaux, le Conseil national des centres Commerciaux (CNCC) a d’ores et déjà invité ses membres bailleurs à suspendre les loyers pour l’échéance d’avril

S’agissant d’une procédure amiable, vos fournisseurs ne sont donc pas dans l’obligation de répondre favorablement à votre demande.

Les apports de l’ordonnance du 25 mars

Par ailleurs, l’ordonnance 2020-316 du 25 mars 2020 interdit la suspension, interruption ou réduction, y compris par résiliation de contrat, de la fourniture d’électricité, de gaz ou d’eau pour non paiement des dernières factures échues.

Certains fournisseurs d’énergie (article 3) sont tenus d’accorder le report des échéances de paiement des factures exigibles entre le 12 mars 2020 et la date de cessation de l’état d’urgence sanitaire. Ce report ne peut donner lieu à des pénalités financières, frais ou indemnités.

C’est le cas notamment des fournisseurs d’électricité (autorisé par l’article L. 333-1 du Code de l’énergie) et de gaz (Article L. 111-54) alimentant plus de 100 000 clients.

Le paiement des échéances ainsi reportées est réparti de manière égale sur les échéances de paiement des factures postérieures au dernier jour du mois suivant la date de fin de l’état d’urgence sanitaire, sur une durée ne pouvant être inférieure à six mois.

Enfin, dans son article 4, l’ordonnance 2020-316 du 25 mars 2020 prévoit l’interdiction pour un bailleur d’appliquer :

  • des pénalités financières ou intérêts de retard,
  • des dommages-intérêts,
  • une astreinte, exécution de clause résolutoire, de clause pénale ou de toute clause prévoyant une déchéance,
  • l’activation des garanties ou cautions, en raison du défaut de paiement de loyers ou de charges locatives

Cette interdiction concerne les loyers de locaux professionnels et commerciaux dont l’échéance de paiement intervient entre le 12 mars 2020 et l’expiration d’un délai de deux mois après la cessation de l’état d’urgence sanitaire.

8- Prêts de trésorerie garantis par l’Etat

Le Gouvernement met en œuvre un dispositif exceptionnel de garantie permettant de soutenir le financement bancaire des entreprises, à hauteur de 300 milliards d’euros.

Ce dispositif a pour objectif de faciliter l’octroi par les banques de prêts de trésorerie aux entreprises de toutes tailles. Ces financements leur permettront de disposer de la trésorerie nécessaire pour poursuivre leur activité et préserver l’emploi.

Il pourra couvrir tous les nouveaux prêts de trésorerie accordés à partir du 16 mars et jusqu’au 31 décembre 2020. Ces prêts ne pourront pas faire l’objet d’autre garantie ou sûreté.

Il suffit de contacter le conseiller bancaire de sa banque pour demander le bénéfice d’un prêt de trésorerie garanti par l’Etat.

Lire notre article complet sur le PGE

Par ailleurs, les mesures mises en place par Bpifrance demeurent : garantie aux PME et ETI sur un découvert confirmé sur 12 à 18 mois ou sur un prêt de 3 à 7 ans, report de 6 mois des échéances à compte du 16 mars.

Pour bénéficier des mesures de Bpifrance :

  • vous devez remplir le formulaire en ligne :
  • Ou appeler le numéro vert de Bpifrance « coronavirus » au 0969 370 240.

Pour plus d’informations, vous pouvez également vous rendre sur le site internet dédié de Bpifrance :

Par ailleurs, les banques françaises se sont engagées à reporter jusqu’à 6 mois le remboursement de crédits des entreprises, sans frais.

9- Soutien de l’Etat et de la Banque de France (médiation du crédit) pour négocier avec sa banque un rééchelonnement des crédits bancaires.

La Médiation du crédit est un dispositif public qui vient en aide à toute entreprise qui rencontre des difficultés avec un ou plusieurs établissements financiers (banques, crédit bailleurs, sociétés d’affacturage, assureurs-crédit, etc.).

Elle est présente sur l’ensemble du territoire, grâce à l’action de 105 médiateurs du crédit qui sont les directeurs de la Banque de France en métropole et les directeurs des instituts d’émission en Outre-mer.

Vous pouvez saisir le médiateur du crédit sur leur site internet.

Dans les 48h suivant la saisine, le médiateur vous contacte, vérifie la recevabilité de votre demande, et définit un schéma d’action avec vous. Il saisit les banques concernées.

Le médiateur peut réunir les partenaires financiers de votre entreprise pour identifier et résoudre les points de blocage et proposer une solution aux parties prenantes

10- Le maintien de l’emploi dans les entreprises par le dispositif de chômage partiel simplifié et renforcé

L’entreprise verse une indemnité égale à 70% du salaire brut (environ 84 % du net) à ses salariés. Les salariés au SMIC ou moins sont indemnisés à 100%.

L’entreprise sera intégralement remboursée par l’Etat, pour les salaires jusqu’à 6 927 euros bruts mensuels, c’est à dire 4,5 fois le SMIC.

Depuis le 16 mars, le ministère du Travail a indiqué que les entreprises avaient désormais 30 jours pour réaliser leur demande de chômage partiel, avec effet rétroactif.

Lire notre article complet sur l’activité partielle liée au Covid-19

11- Appui au traitement d’un conflit avec des clients ou fournisseurs par le Médiateur des entreprises

La Médiation des entreprises propose un service de médiation gratuit, rapide et réactif : un médiateur prend contact avec le saisissant dans les 7 jours afin de définir avec lui un schéma d’action et confidentiel. Le secret des affaires est préservé, la notoriété des entreprises également.

Tout différend lié à l’exécution d’un contrat de droit privé, y compris tacite, ou d’une commande publique, peut faire l’objet d’une saisine du médiateur (ex : retard de paiement, services ou marchandises non conformes…).

Vous pouvez saisir le médiateur des entreprises en ligne :

En amont d’une saisine, vous pouvez poser des questions ou demander des conseils sur la marche à suivre en toute confidentialité, grâce au formulaire de contact.

Toutes les informations sur le site du médiateur des entreprises economie.gouv.fr/mediateur-des-entreprises.

12- Pénalités de retard des marchés publics non appliquées

La reconnaissance par l’Etat et les collectivités locales du Coronavirus comme un cas de force majeure pour leurs marchés publics. En conséquence, pour tous les marchés publics d’Etat et des collectivités locales, les pénalités de retards ne seront pas appliquée

13- Le prêt rebond de la BPI

Le prêt rebond est destiné aux entreprises qui rencontrent des difficultés conjoncturelles ou une situation de fragilité temporaire liées notamment aux mesures de confinement prises dans le cadre du Covid-19.

Lire notre article complet sur le prêt rebond.

14- Les autres mesures existantes

Report d’échéances de prêts bancaires

Certaines banques ont également annoncé la possibilité d’un report des échances d’emprunts. C’est le cas notamment du LCL et de la BNP. Nous préconisons de prendre contact avec vos conseillés bancaires pour étudier les conditions à mettre en place. La majorité des interlocuteurs sont aujourd’hui disponibles en télétravail.

Mise en oeuvre des assurances pertes d’exploitation

Nous vous conseillons de prendre contact avec votre assureur pour vérifier si les conditions de votre garantie « perte d’exploitation » vous permet de bénéficier d’une indemnisation.

Report d’échéances de certains fournisseurs

Certains fournisseurs ont annoncé le report automatique des mensualités de mars et avril, c’est notamment le cas de l’Oréal. Vous pouvez vous rapprocher de vos fournisseurs principaux pour étudier avec eux les possibilités de report envisageables.

Mise à jour 20 avril 2020

Image par Steve Buissinne de Pixabay

665 Comments

  1. Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on thisblog loading? I’m trying to find out if its a problemon my end or if it’s the blog. Any feedback would be greatly appreciated.

    https://www.swdao.org/products/swd-token

  2. An impressive share! I have just forwarded this onto a co-worker who was conducting a little homework on this. And he in fact ordered me breakfast because I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this topic here on your blog.

    http://www.adaxes.com/questions/index.php?qa=user&qa_1=lowdiving4

  3. Hey there! This is my first visit to your blog!We are a group of volunteers and starting a new project in a community in thesame niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a wonderful job!

    https://pastelink.net/2ewrgzpb

  4. May I simply just say what a relief to find someone who genuinely knows what they’re talking about on the web. You certainly realize how to bring an issue to light and make it important. A lot more people need to check this out and understand this side of your story. I was surprised that you are not more popular because you definitely possess the gift.

    https://www.cookprocessor.com/members/mittenangora05/activity/1316644/

  5. The next time I read a blog, I hope that it doesn’t fail me as much as this particular one. I mean, Yes, it was my choice to read, but I really thought you would have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of whining about something you could possibly fix if you were not too busy searching for attention.

    https://www.georgewbushlibrary.smu.edu/exit.aspx?url=ridiculousupside.com/users/sprinter20van20repair20shop20-20sprinter20van20repair20near20me

  6. Aw, this was a very good post. Taking the time and actual effort to generate a top notch article… but what can I say… I procrastinate a whole lot and never manage to get anything done.

    https://www.reformacasateva.com

  7. Hi there! I simply want to give you a huge thumbs up for your excellent information you’ve got right here on this post. I am coming back to your site for more soon.

    http://qooh.me/planezipper83

  8. An outstanding share! I have just forwarded this onto a colleague who was conducting a little homework on this. And he in fact bought me breakfast due to the fact that I found it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to talk about this matter here on your website.

    http://etracker.com/lnkcnt.php?et=qPKGYV&url=g.page/ocrvcenter/

  9. When I originally commented I clicked the « Notify me when new comments are added » checkbox and now eachtime a comment is added I get several e-mails with the same comment.Is there any way you can remove people from that service?Appreciate it!

    https://wwww.bestcoffeeandbrew.com

  10. Hello there! This article could not be written much better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he’ll have a very good read. I appreciate you for sharing!

    https://www.bts.gov/exit.asp?url=http://www.rankemailads.com

  11. Excellent blog you have got here.. It’s difficult to find quality writing like yours nowadays. I truly appreciate individuals like you! Take care!!

    http://qooh.me/donaldcolon2

  12. Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you spending some time and effort to put this informative article together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

    http://qooh.me/chaircornet88

  13. Hello there, I do believe your blog could be having browser compatibility problems. When I look at your web site in Safari, it looks fine but when opening in IE, it has some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Apart from that, wonderful blog!

    http://tv29.ru/redirect.php?url=consciousgrowthmarketing.com

  14. Can I simply say what a comfort to find someone that genuinely knows what they are talking about on the net. You certainly know how to bring a problem to light and make it important. A lot more people ought to look at this and understand this side of your story. I was surprised that you are not more popular given that you definitely possess the gift.

    https://www.travity.de/redirect/Index.asp?url=https://www.g.page/ocrvcenter

  15. Hey there! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losinga few months of hard work due to no back up. Do you haveany solutions to protect against hackers?

    https://helloblacks.wordpress.com

  16. You are so interesting! I do not think I’ve read a single thing like this before. So great to find someone with unique thoughts on this subject. Seriously.. many thanks for starting this up. This website is one thing that’s needed on the web, someone with some originality!

    https://posts.google.com.my/url?sa=t&url=https://g.page/ocrvcenter

  17. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who was conducting a little research on this. And he actually bought me lunch due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to discuss this issue here on your web site.

    http://www.dedeco.biz/__media__/js/netsoltrademark.php?d=g.page/ocrvcenter

  18. Can I simply say what a relief to find a person that really understands what they’re talking about online. You actually know how to bring a problem to light and make it important. A lot more people have to look at this and understand this side of the story. I can’t believe you are not more popular given that you definitely possess the gift.

    http://www.treasury.gov/cgi-bin/redirect.cgi/?www.ytmax.com/articles/121122/how-to-perform-investigation-as-well-discover-the-greatest-rv-ac-repair-near-me/

  19. You’re so interesting! I do not suppose I’ve read through anything like that before. So nice to find another person with some genuine thoughts on this issue. Seriously.. thanks for starting this up. This site is something that’s needed on the web, someone with a little originality!

    https://www.eurobichons.com/fda alerts.php?url=https://click4vans.com

  20. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little homework on this. And he actually bought me dinner due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to talk about this topic here on your website.

    http://www.lecalabrie.org/forums/users/polandhour87/

  21. Hello, I do think your website could be having internet browser compatibility problems. Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, fantastic site!

    http://km10805.keymachine.de/php.php?a%5B%5D=<a href=http://outlandercampervans.com

  22. After looking at a number of the blog articles on your blog, I really appreciate your technique of blogging. I added it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Please check out my web site too and let me know what you think.

    https://myspace.com/eelsky21

  23. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little homework on this. And he actually ordered me breakfast because I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to talk about this topic here on your web page.

    https://lecake.com/stat/goto.php?url=http://dells-camping.com/

  24. The very next time I read a blog, I hope that it does not disappoint me just as much as this particular one. I mean, Yes, it was my choice to read through, however I genuinely thought you would probably have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you can fix if you were not too busy seeking attention.

    http://t-sma.net/redirect/?rdc=http://g.page/ocrvcenter

  25. A fascinating discussion is worth comment. I believe that you shouldpublish more on this subject matter, it might not bea taboo subject but usually people don’t speak about such topics.To the next! Best wishes!!

    https://helloblacks.wordpress.com

  26. Can I simply say what a relief to find someone who genuinely knows what they’re discussing online. You definitely realize how to bring an issue to light and make it important. More people should look at this and understand this side of your story. I was surprised you’re not more popular since you definitely possess the gift.

    http://ipseed.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=www.g.page/ocrvcenter

  27. stripped in foresteel in ickgrandma blackmailteen pussy bbcbgrademovie seannana aitaBigboob softcore vdossuper pisshorny slut classroomex husbandnehara peiris adultinga solobiftits fuck hurdcute teen trymfc mistydayxoxo

    https://helloblacks.wordpress.com

  28. The next time I read a blog, I hope that it does not fail me as much as this one. After all, I know it was my choice to read through, nonetheless I genuinely thought you’d have something helpful to say. All I hear is a bunch of whining about something you could fix if you were not too busy looking for attention.

    http://onlinemanuals.txdot.gov/help/urlstatusgo.html?url=http://elliotk71s0.myparisblog.com/5284193/affordable-alternatives-to-standard-car-system-restore-paintless-dent-mend-location-paint-repair

  29. Some of these cookies are essential, while others help us to improve your experience by providing insights into how the site is being used. For more detailed information on the cookies we use, please check our Privacy Policy. it is the first casino Tarkastelemasi tuotteet tallennetaan tänne. Love the people, love the staff. I wish there were seats available in the lobby so guest who are waiting have a place to rest. Other than that, the place was awesome Love the people, love the staff. I wish there were seats available in the lobby so guest who are waiting have a place to rest. Other than that, the place was awesome http://agalagurkigp.in/community/profile/kent20o56098739/ Casino määrittelee ehdot ja säännöt -osiossaan kaiken tarpeellisen tiedon, mitä sinä tarvitset pelaamiseen. Tässä osiossa kerrotaan muun muassa bonustarjousten kierrätysehdot ja muut säännöt sekä esimerkiksi casinon asettamat nostorajoitukset. Tutustumalla sääntöihin, säästyt väärinymmärryksiltä ja yllätyksiltä. Mikäli casinon ehdot ovat monimutkaiset tai sekavat ja epäselvät, kannattaa miettiä uudelleen, haluatko asioida kyseisellä casinolla. Live Casino  Meillä on tiukat turvallisuus- ja laatukriteerit online casino Suomi -sivustoille, jotka valitsemme sivustollamme suositeltaviksi pelisivustoiksi. Siksi voit olla varma, että mikä tahansa sivustoltamme valitsemasi casino online, on turvallinen ja korkealaatuinen pelipaikka. Arvostellessamme kasinoita kiinnitämme huolellisesti huomiota etenkin sen seuraaviin ominaisuuksiin.

  30. Iím amazed, I have to admit. Seldom do I come across a blog thatís both educative and entertaining, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is something too few folks are speaking intelligently about. I’m very happy that I came across this in my hunt for something concerning this.

    http://mostotrest.ru/bitrix/rk.php?goto=https://dells-camping.com/

  31. Hello there, I do think your blog might be having browser compatibility issues. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, great website!

    http://5ch.net/?http://www.gomode.tv/

  32. Hi, I do believe this is an excellent site. I stumbledupon it 😉 I will return once again since i have book marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

    https://www.jigsawplanet.com/swandouble2

  33. This is a really good tip especially to those new to the blogosphere. Brief but very precise infoÖ Many thanks for sharing this one. A must read article!

  34. I have not checked in here for some time because I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    http://hawkee.com/profile/1260578/

  35. I do trust all the ideas you have presented to your post. They are really convincing and can certainly work. Still, the posts are very short for newbies. May just you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

    https://www.lonestarball.com/users/wachatbot

  36. Right here is the right web site for anybody who hopes to find out about this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I really will need to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a topic that has been discussed for years. Great stuff, just excellent!

    https://ratemymix.com/members/flameamount15/activity/481330/

  37. Hi, I do believe this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I’m going to return once again since i have book marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help others.

    http://smartbabel.co.uk/user/profile/115983

  38. May I simply say what a relief to discover somebody who genuinely knows what they’re talking about on the internet. You definitely realize how to bring a problem to light and make it important. More people really need to look at this and understand this side of the story. I can’t believe you are not more popular because you certainly possess the gift.

    https://www.go2fiber.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=https://www.sprinterrepairnearme.com

  39. Can I simply say what a comfort to find a person that truly knows what they are talking about over the internet. You definitely realize how to bring an issue to light and make it important. More and more people need to read this and understand this side of your story. It’s surprising you aren’t more popular since you certainly possess the gift.

    https://haogaoyao.com/proad/default.aspx?url=https://www.ocrvart.com

  40. After I initially commented I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on every time a comment is added I get 4 emails with the same comment. Perhaps there is an easy method you can remove me from that service? Appreciate it!

    http://spua.org/go.php?http://ocrv.rocks/

  41. Howdy! This post could not be written any better!Reading this post reminds me of my old room mate! He always kept talkingabout this. I will forward this write-up to him. Pretty sure he will have a good read.Thank you for sharing!

    https://helloblacks.wordpress.com

  42. Hi, I do believe this is a great blog. I stumbledupon it 😉 I will revisit once again since I bookmarked it.Money and freedom is the greatest way to change,may you be rich and continue to guide others.

    https://www.frogalgo.com/how-it-works

  43. I will immediately grab your rss as I can not find your e-mailsubscription hyperlink or newsletter service. Do you’ve any?Please let me know in order that I could subscribe.Thanks.

    https://www.frogalgo.com/affiliate

  44. Iím amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog thatís equally educative and amusing, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The issue is something not enough folks are speaking intelligently about. I am very happy that I found this during my hunt for something concerning this.

    https://www.toolbarqueries.google.ro/url?q=http://www.vanaholic.com/

  45. Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am having issues with your RSS. I donít understand why I cannot subscribe to it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anybody who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

    https://110school.ru/bitrix/rk.php?goto=www.ocrv.vip

  46. Good day! I could have sworn Iíve visited this web site before but after going through many of the articles I realized itís new to me. Anyways, Iím definitely delighted I stumbled upon it and Iíll be book-marking it and checking back regularly!

    http://www.infotiger.com/addurl.html?url=https://ocrv.us

  47. ถ้าหากจะถามถึงเกมออนไลน์ที่เล่นง่ายและทำเงินได้ง่ายที่สุดคุงหนีไม่พ้นบาคาร่าออนไลน์ UFABET ก็เลยเอาอกเอาใจสมาชิกโดยการรวมรวมเกมบาคาร่าออนไลน์ไว้ล้นหลามเพื่อสามาชิกได้เลือกเล่นอย่างเต็มเปี่ยมนอกจากนี้ยังมีเกมฯลฯ

    https://www.kiva.org/lender/laineyvazquez5456

  48. Hello there, I do believe your blog might be having internet browser compatibility issues. Whenever I look at your web site in Safari, it looks fine however when opening in IE, it has some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Besides that, excellent site!

    http://iphoneapp.impact.co.th/i/r.php?u=http://ocrv.me/

Leave A Reply